Home Maid is een exclusief dienstenchequebedrijf dat opereert in heel Vlaanderen. Wat de diensten van Home Maid zo exclusief maakt? Dat vertelt operationeel verantwoordelijke Angelique Goemaere graag zelf.
Kan je ons wat meer vertellen over Home Maid?
Angelique: Home Maid bestaat intussen 13 jaar. In 2016 nam TRIXXO het roer over. De naam Home Maid bleef behouden. We zijn als exclusief dienstenchequebedrijf actief over heel Vlaanderen en hebben vandaag 940 gastgezinnen in ons klantenbestand en 353 huishoudhulpen in dienst.
Typerend voor Home Maid is dat wij onze klanten, die wij gastgezinnen noemen, wensen te ‘ontzorgen’ door hen een full service te bieden. Dat resulteert in een uitgebreid takenpakket voor de huishoudhulp.
Bij ons moeten de gastgezinnen minstens 12 uur per week opnemen, zodat onze huishoudhulpen volgens een vaste wekelijkse planning met vaste klanten kunnen werken. We werken ook met een ander type van cliënteel, wat zich uit in grotere woningen en daarom ook meer werkuren bij eenzelfde gezin voor onze medewerkers.
Hoe gaan jullie te werk?
Angelique: Wij hanteren een persoonlijke aanpak. Onze commercieel verantwoordelijken per regio zijn het directe aanspreekpunt voor onze gastgezinnen en huishoudhulpen. Zij werken niet bij ons op kantoor, maar gaan binnen die regio persoonlijk naar de mensen toe.
Wanneer potentiële klanten bij ons een aanvraag doen, volgt er eerst een huisbezoek. Zo kunnen we op voorhand de noden van het gastgezin inschatten, zodat we hen met een huishoudhulp kunnen matchen. De huishoudhulp in kwestie gaat vervolgens eerst langs bij het gastgezin, soms gebeurt dat onder begeleiding van de commercieel verantwoordelijke.
Na deze kennismaking mogen beide partijen beslissen of ze de samenwerking willen opstarten. Er gaat dus een heel proces aan vooraf met de bedoeling om een match te vinden op lange termijn. Er ontstaat daardoor een meer familiale, persoonlijke band tussen de huishoudhulp en het gastgezin.
Zitten er gezien het exclusieve karakter van Home Maid ook BV's in jullie klantenbestand?
Angelique: We hebben een aanzienlijke portefeuille van bekende klanten die elkaar ook aanbrengen a.d.h.v. mond-tot-mondreclame. Zij wensen dan wel een huishoudhulp die discreet kan zijn, maar dat bieden we uiteraard voor alle gastgezinnen. Soms beseffen onze commercieel verantwoordelijken pas bij het huisbezoek over wie het gaat. (lacht)
Wat zijn jullie grootste uitdagingen?
Angelique: Momenteel is de grootste uitdaging de zoektocht naar wat we ‘Witte Raven’ noemen, sollicitanten waarop we op lange termijn kunnen rekenen om kwalitatief werk af te leveren. We zijn echt op zoek naar mensen die van hun job houden, dan zie je meteen dat de inzet aanwezig is. In de meeste regio’s hanteren we een wachtlijst, aangezien er meer wachtende gastgezinnen dan beschikbare huishoudhulpen zijn. Omwille van de extra administratieve bijdrage (2,5 euro per gewerkt uur) die wij vragen, liggen de verwachtingen van deze gezinnen ook hoog. Ze laten mensen binnen in hun privéleven en zouden het niet appreciëren als de huishoudhulp elke maand weer een andere persoon is.
Hoe ziet je eigen parcours binnen Home Maid eruit?
Angelique: Ik werk hier ondertussen 6 jaar en ben gestart als administratief verantwoordelijke. Vervolgens heb ik de kans gekregen om commercieel verantwoordelijke te worden. Die job heb ik 4 jaar uitgevoerd voor de regio Brugge-De kust. Sinds enkele maanden ben ik operationeel verantwoordelijke, een job die ik heel graag doe. Ik werk nu eerder overkoepelend en vind het een leuke uitdaging om het team gemotiveerd te houden. We werken allemaal voor hetzelfde doel en een goede teamspirit is daarbij essentieel.
Wat zijn je wensen voor de toekomst van Home Maid?
Angelique: Het is de bedoeling om te blijven groeien. Onze teams van huishoudhulpen mogen zeker nog uitbreiden, zodat we op termijn in elke regio meer gekend zijn. Tegelijkertijd willen we natuurlijk klein en exclusief blijven, zodat we onze niche kunnen blijven uitspelen. We zullen in ieder geval nooit ophouden met dromen. (lacht)